Online women's health magazine

Online women's health magazine

Blog

Claudia Vesters

Claudia is Gewicht- en Hormoondeskundige en ervaringsexpert. Ze transformeerde van een VET ongezonde vrouw, naar de gezonde, energiek, slanke vrouw die ze wilde zijn. Met haar kennis en ervaring begeleidt ze vrouwen naar een (h)eerlijke gezonde leefstijl, goede hormoonbalans en een gezond gewicht.

Leven zonder dieet.
Lees meer over Claudia
Categorieën
Alle artikelen
Lees ook
5 tips voor een energiek begin van 2019.04 jan. 2019 06:00
Je eet gezond, maar valt toch niet af?!30 okt. 2018 14:09
Voeding

Goede voornemens. Je begon zo goed, maar na een paar dagen gaat het mis.

10 jan. 2019 om 12:37

Herken je dit? Je maakt de mooiste plannen. In je hoofd zie je jezelf al slank over het strand lopen de komende zomer. Je spreekt met jezelf af dat je vanaf morgen niet meer gaat snoepen, gezond gaat eten en eindelijk begint met meer bewegen. Je voelt de opwinding en weet zeker dat het je dit keer echt gaat lukken. ’s Avonds zit je op de bank met een kop thee en neem je dat laatste koekje. Want, vanaf morgen is alles anders…dan begin je.

Loading...
Verlangen naar je doel

De volgende dag sta je vol energie op. Je spreekt jezelf tijdens het ontbijt streng toe en geniet de hele dag van al je overwinningen. Je hebt geen moeite met nee zeggen. Het gaat goed! Thuis na je werk ga je meteen koken, om daarna gelijk naar de sportschool te gaan. Dat had je met jezelf afgesproken en dit keer ga je echt doorzetten. Je weet het, je voelt het, dit keer ga je winnen. Yes!

Je bent niet de enige, ook ik startte keer op keer opnieuw, vol enthousiasme en goede moed. Maar keer op keer kwam de teleurstelling een paar dagen later. Het was niet vol te houden. Na die flitsende start gebeurde er iets. Bijvoorbeeld stress in huis waardoor mijn prioriteit verschoof naar het oplossen van die stress. In deze stress vergat ik mezelf. Dat herken je misschien wel. Het maakt je boos, gefrustreerd, je wilt die stress niet en uiteindelijk beland je weer op de bank met je hand in de koektrommel. Of met een groot stuk chocolade in je mond.

Bijna iedere vrouw is meerdere keren per week bezig met haar gewicht. Ze heeft een doel in haar hoofd waar ze naar verlangt. Het doel om kilo’s kwijt te raken. Of ze baalt van haar gewicht omdat ze in de spiegel alleen nog maar haar buik ziet. Of omdat ze teleurgesteld is als ze weer op de weegschaal stapt. We hebben allemaal onze eigen reden om met gewicht bezig te zijn.

Hoe kan het toch dat het je niet lukt om door te zetten. Waarom blijf je dan, net als zoveel anderen, toch teveel eten?!

Vergeten

Eigenlijk is het heel eenvoudig. Het heeft allemaal te maken met een onderliggend verlangen. Vaak is het een verlangen naar rust. Rust in je hoofd, even tijd voor jezelf, niet voor een ander hoeven te zorgen. Maar in onze maatschappij mag dat niet meer. We gaan maar door, moeten zoveel, willen alles doen omdat we bang zijn dat we iets missen. De sociale druk is vaak zo groot dat wij vrouwen onszelf vergeten. We vergeten dat wat we echt nodig hebben.

Stop met jezelf te vergeten. Maak voor jezelf iedere dag opnieuw een Persoonlijk Boodschappenlijstje. De basis is het doel dat je voor ogen hebt, teruggebracht naar wat je deze dag nodig hebt. Schrijf op wat je doel is voor deze dag, wat wil je bereiken. Vervolgens kijk je naar waar je rekening mee moet houden deze dagen. Je werk, de kinderen, sporten, afspraken, alles wat van invloed is. Daarna bepaal je wat je gaat eten en kijk je in je overzicht waar je tijd voor jezelf kunt inplannen.

Wat je nu nog moet doen is je persoonlijke boodschappenlijstje als handleiding voor je dag gebruiken. Schuif het niet in een hoekje, maar houd het lijstje dichtbij. Spiek er regelmatig op en spreek iedere keer opnieuw weer wat je doel is, wat je gaat bereiken, waar je het voor doet. Zo houd je focus en verklein je de kans dat je door een situatie wordt afgeleid van je doel.

Nog een paar tips:
  • Bepaal je lange termijn doel. Wat is je verlangen, wat wil je bereiken, wie is de vrouw die je wil zijn?
  • Deel dit doel op in kleinere, haalbare doelen.
  • Maak iedere dag je Persoonlijke Boodschappenlijstje. wat heb jij nodig om deze dag te leven als de vrouw die jij wil zijn?
  • Weet hoeveel eten je nodig hebt en verdeel deze hoeveelheden goed over je dag. Op deze pagina kan je eenvoudig je eigen hoeveelheid berekenen.
  • Zien eten, doet eten. Check je voorraad thuis voordat je boodschappen gaat doen. Zo laat je je tijdens het boodschappen doen minder snel verleiden door aanbiedingen.
  • Wees niet te streng voor jezelf, gun jezelf af en toe een lekker tussendoortje.
  • Laat je niet verleiden door je gevoelens, die mogen er allemaal zijn. Je hoeft ze niet weg te eten.

Wil je in 2019 nu echt je droom waarmaken en je ideale gewicht gaan bereiken, maar heb je geen idee hoe? Download dan mijn e-book "Zo heb ik het gedaan", waarin ik de lessen die ik heb geleerd met je deel.

Ik wens je een gezond en energiek nieuwjaar!

Dit artikel is geschreven door Claudia Vesters.

Bijna iedere vrouw is meerdere keren per week met haar gewicht bezig.

Deel dit artikel


Loading...

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit. Dolore, velit?

OK