Online women's health magazine

Online women's health magazine

Blog

Evelien Lems

​Evelien Lems is health coach en epi-genetisch therapeut io. Ze geeft presentaties bij bedrijven om de bewustwording te vergroten van je eigen invloed op je gezondheid. Ook adviseert ze in haar praktijk bij gezondheidsklachten en helpt ze je om de meest energieke en gezondste versie van jezelf te worden.

Lees meer over Evelien
Categorieën
Alle artikelen
Lees ook
Griep en je wondere weerstand.06 jan. 2020 07:00
Heb jij een zuur lichaam?15 nov. 2018 09:30
Een natuurlijk medicijnkastje.22 jan. 2019 07:00
Voeding

Van zinloos drinken naar effectief hydrateren.

22 feb. 2019 om 07:00

Als je gezond wilt leven of wilt afvallen, krijg je vaak als eerste het advies om meer water te gaan drinken. Maar, het dagelijks drinken van 2 liter water alleen, is niet genoeg om je lichaam goed te hydrateren. Daar is meer voor nodig. In dit artikel lees je hoe het zit met je vochtbalans en hoe je die op een gezonde én lekkere manier op peil kunt houden.

Loading...

Ons lichaam bestaat voor zo'n 70% uit water. Door ademhaling, plassen, zweten en huilen verlies je dagelijks veel vocht. Vocht is voor je lichaam heel belangrijk om goed te kunnen blijven functioneren. Vocht is o.a. nodig om energie te maken, voedingsstoffen naar je cellen te brengen en afvalstoffen te verwijderen. En, het zorgt ervoor dat zenuwprikkels goed worden overgedragen. Twee plekken waar veel zenuwprikkels overgedragen worden zijn de hersenen en het hart. Hier is een goede prikkeloverdracht letterlijk van levensbelang. Genoeg reden dus om jezelf van voldoende vocht te voorzien.

veel plassen

Veroorzaakt meer drinken bij jou vooral “wateroverlast” en moet je alleen maar heel vaak plassen? Dan heeft je lichaam er onvoldoende mee kunnen doen. Bij veel mensen is dit het geval en het weerhoudt hen ervan om meer te gaan drinken. Begrijpelijk, want het komt natuurlijk niet gelegen als je om de haverklap naar de wc moet. Ook al komt het veel voor, het is toch niet helemaal de bedoeling. Want, in zo’n geval is het vocht dat je hebt gedronken niet opgenomen in je cellen en bijna direct weer afgevoerd. Dan kan je er natuurlijk niet optimaal gebruik van maken. Wat wél de bedoeling is: dat het vocht wordt opgenomen in je cellen. Waar het vervolgens onder andere gebruikt wordt bij de energie-aanmaak en als schokdemping in de gewrichten. Maar hoe zorg je nu dat het vocht ín die cellen terecht komt?!

Mineralen

Daar zijn mineralen voor nodig. Als jij last hebt van “wateroverlast” dan betekent dat, dat er te weinig mineralen beschikbaar zijn om het vocht op te nemen in je lichaamscellen. Helaas zitten er in kraanwater te weinig mineralen om voor goede opname te zorgen. Dus die mineralen moet je ergens anders vandaan halen.

Beestachtig goede oplossing

Dieren hebben daar een goede oplossing voor gevonden. Je hond of kat loopt niet voor niets zijn onaangeroerde waterbakje voorbij, om vervolgens enthousiast te drinken uit een regenplas of sloot. Dat water is verrijkt met de nodige mineralen, die goed zijn voor de vochtopname. Instinctief hebben ze dat dus heel slim aangepakt. Wij, mensen, kunnen dat op verschillende manieren minstens zo slim aanpakken. In kruidenthee van goede kwaliteit zitten mineralen, waardoor de opname van het vocht verbeterd wordt. Ook in ongeraffineerd zeezout zoals b.v. keltisch zeezout (niet te verwarren met keukenzout) zitten ontzettend veel mineralen. Door een klein beetje zeezout op te lossen in water, voeg je mineralen toe. Het vocht kan daardoor beter in de cellen opgenomen worden. Lang geleden, in de tijd van de oermens, werd er ook gewoon water gedronken uit de natuur. Water waar veel meer mineralen in zaten dan in het water dat nu uit onze keukenkraan stroomt. Water met keltisch zeezout wordt beter herkend door je lichaam, dan gewoon kraanwater. De mineralen in deze zeezout reguleren de algehele gezondheid, doordat er een goede balans is van de verschillende mineralen. Je hoeft je daarom geen zorgen te maken over het verhogen van je bloeddruk wanneer je keltisch zeetzout van goede kwaliteit gebruikt.

Kortom, maximaal effectief drinken voor een optimale hydratatie doe je dus met mineralen.

Dit artikel is geschreven door Evelien Lems.

Door ademhaling, plassen, zweten en huilen verlies je dagelijks veel vocht.

Deel dit artikel


Loading...

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit. Dolore, velit?

OK