Online women's health magazine

Online women's health magazine

Blog

Laura Nijman

Laura helpt moeders om hun voeding op een simpele manier gezond te maken, zodat zij zichzelf sterker, fitter en energieker voelen. Dat doet ze onder andere via haar online programma "Simpel&Gezond" en haar Gezonde Gezinnen community op facebook.

Bewust eten, leven & genieten.
Lees meer over Laura
Categorieën
Alle artikelen
Lees ook
December = survivalmaand.19 dec. 2018 09:00
Zo eet je gezond tijdens je vakantie.02 aug. 2019 06:30
Eetbuien? Zo ben je ze de baas.18 okt. 2019 00:00
Voeding

Zorgen jouw zintuigen ervoor dat je meer gaat eten?

03 dec. 2019 om 00:00

Het is zaterdagochtend. Je loopt door de winkelstraat en je ruikt de heerlijke geur van versgebakken brood. De bakker heeft zijn best gedaan, want het ruikt heerlijk. Je staat even stil voor de etalage. Je neus trekt je als vanzelf richting de deur en voordat je het weet, sta je binnen en kijk je watertandend naar alle het lekkers dat in de schappen ligt. Een winkelmedewerkster vraagt vriendelijk wat ze voor je kan betekenen. En voordat je er erg in hebt, heb je je bestelling gedaan. Na een paar minuten loop je naar buiten en vraag je je af waarom je in hemelsnaam die broodjes, gevulde koek en pak speculaas hebt gekocht. Herkenbaar?

Loading...

Je had je voorgenomen om vandaag niet te gaan snoepen.
Gisteren was je namelijk al voor de bijl gegaan en had je een giga eetbui.
Je baalt enorm, want je wilt echt graag van die eetbuien af. Maar vertwijfeld vraag je je af of het je ooit gaat lukken. Als het je al niet eens lukt om één dag zonder eetbui door te komen...

Jezelf eten verbieden heeft geen zin.

Als je je jezelf in bovenstaande situatie (deels) herkent, wees dan in eerste instantie mild voor jezelf. Het heeft sowieso geen zin om jezelf te verbieden een eetbui te hebben, dat werkt alleen maar averechts. Dan wordt het voor je brein juist veel interessanter om er aan toe geven.
Het is net als met een klein kind. Zeg dat een kind niet aan de rode knop mag komen en wat gebeurt er...? Precies! De rode knop wordt ingedrukt.
Het is belangrijker om te achterhalen wát de oorzaak is van het hebben van eetbuien.

Emotie-eten versus verleiding-eten.

Veel vrouwen denken dat ze een emotie-eter zijn, maar dat is niet altijd het geval. Als jij het bovenstaande herkent, dan is de kans groter dat je last hebt van verleiding-eten. Door de heerlijke geuren van de bakkerij, laat jij je verleiden tot het eten van die gevulde koek (en de rest...). Geur is iets ‘ongrijpbaars’ en tegelijkertijd is geur heel sterk. Een specifieke geur kan je namelijk direct in een bepaalde stemming brengen. Zoals de zin om een gevulde koek te eten als je langs een bakkerij loopt. Zelfs als je je ontbijt net achter de kiezen hebt en heb je helemaal geen honger voelt. Ook bepaalde beelden in een etalage kunnen dat gevoel oproepen.

Bewustwording is key.

Ga je de stad in? Wees je er van tevoren op bedacht dat je daar beelden en geuren tegen kunt komen die je mogelijk gaan verleiden. Bewustwording is key. Als je het weet, is het makkelijker om de verleiding te weerstaan. Mocht je merken dat je daar geen weerstand tegen kan bieden, wees niet boos op jezelf. Want daarmee houd je de vicieuze cirkel van “niet willen eten – toch een eetbui – boos en schuldig voelen” juist in stand. Keur jezelf niet af, maar wees juist mild voor jezelf. En kom erachter wat er voor zorgt dat de geur van vers gebakken brood (of een andere etensgeur) jou de winkel doet in lopen; in plaats van er voorbij.

Dus, wees lief en mild voor je zelf. Juist dat helpt om van die eetbuien af te komen.

Dit artikel is geschreven door Laura Nijman.

Als je jezelf iets verbiedt, wordt het voor je brein alleen maar interessanter om het tóch te doen.

Deel dit artikel


Loading...

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit. Dolore, velit?

OK